Drömmarnas Garage

 

I drömmarnas garage skapas projekt, här får man lov till att rensa sina tankar och fly verkligheten för en stund.

Mitt senaste projekt består av en traktor en Bolinder Munktell från 1957, även kallad BM-Terrier. Varför då en traktor kan man fråga sig? Hade fått för mig att jag behövde en liten traktor ute i vårt torp. Därför blev det en traktor och inte en motorcykel eller en bil. Det ska tilläggas att jag sedan tidigare inte har någon som helst erfarenhet av traktorer, jordbruk eller lantbruksmaskiner i övrigt.

Jag vill med denna sida dokumentera arbetet både för min egen del men också för att dela med mig av mina erfarenheter till likasinnade. Det visade sig att det finns ofattlig kunskap liggande ute på internettet angående gamla traktorer, det gäller bara att söka ordentligt och sålla fram det som man själv anser vara relevant. Då BM-Terrier har en Volvo B16 C kan man fortfarande få tag i många reservdelar bara man letar ordentligt. Mycket kan man tillverka själv då mekaniken är ganska simpel och logisk på dessa gamla trotjänare.

Min traktor dök först upp på blocket men när jag ringde på den var den redan såld. Det visade sig att gamla traktorer försvann direkt, det fanns uppenbart en stor marknad. Jag satte därför in en annons via veterantraktorklubben under köpes och då dök den upp igen men nu 9000 kr dyrare och utan hitchkrok, startvev och verktygslåda.

Efter en del prutande införskaffades den i Blekinge 2010. Försökte få fram lite bakgrundshistoria men tyvärr var det ingen som visste vem som hade ägt den tidigare

.

Började med att demontera hytt och frontlastare i vårt torp. Dörrarna var ordentligt rostiga. Härefter bar det iväg till högtryckstvätten innan den installerades i Drömmarnas Garage, för egen maskin, något hostande och med full choke pga. av en stor spricka i grenröret.

Tyvärr saknades motor- och serienummer. Kylaren är dock märkt "957", vilket enligt kylarexperter skulle betyda att det det rör sig om kylare nr 9 år 1957.

Själva traktorn var grön och motorn var röd. Angående färgkoder så fann jag snabbt att detta var ett kraftigt debatterat ämne inom veterantraktorvärlden. På veterantraktorklubbens forum fann jag en kod till grön Bengalack som någon entusiast mätt upp med spektrometer. En Coloramabutik var behjälplig med att ta fram rätt kulör. Med den röda motorfärgen var det värre, kunde ej få fram någon konsensus via diverse forum på nätet och bestämde mig därför för att använda Mekonomens röda motorlack, vilken omedelbart passade fint.

Fick tag i en verkstadshandbok som jag inte klarat mig utan.

Plockade nu ner hela traktorn, bortsett från att jag valde att ej dela traktorkroppen och själva motorblocken. Lyfte av toppen. Slipade in ventilerna för hand med slippasta från Biltema. Köpte en packningssats, och nya tändningsdelar till B16 hos VP-Autoparts. 

 

Grenröret hade en stor spricka vid insugningsdelen, dessutom var det ordentligt skevt. Spenderade några kronor på en ordentlig smägelduk på Jula som jag sedan spände upp på arbetsbänken. Efter 2 timmars manuellt planslipande var anläggningsytan åter plan.

Svetsade sedan sprickan med min gamla transformatorsvets och 2,5 mm gjutjärnselektroder från TOOLS. Det tog lite tid då det inte får bli för varmt och blir det för varmt spricker godset igen. Jag satte en punkt åt gången och kylde med handen, det fick aldrig bli varmare än att jag kunde lägga handen på godset. Svetsningen blev vällyckad.

Framdäcken var förfärliga, ordnade nya via en vanlig däckfirma, beslutade att vänta med bakdäcken.

Svetsade ihop ett nytt avgasrör med nya komponenter från Biltema.

Bensinkranen fick ny 1,5 mm korkpackning från Biltema, använde en vanlig håltång för att få till packningen. Härefter var den tät.

Förgasaren, en Zenith 26 VME, var ordentligt sliten omkring gasspjället. Jag monterade bort gasspjällsaxlen och borrade upp hålen i förgasaren tillverkade sedan bussningar och efter denna operation var glappet borta. Ett vanligt fel på dessa förgasare är att förgasarfoten ofta blir skev, så var även fallet för min. Jag planslipade förgasarfoten noga med en fin fil, tillverkade nya packningar och sedan verkade det tätt. Det visade sig sedan att förgasaren läckte bensin mellan förgasarfot och flottörhus, detta ordnades med att fila upp hålen till skruvarna som fäster flottörhuset mot förgasarfoten med en rundfil. Under monteringen kunde flottörhuset pressas mer mot förgasarfoten samtidigt som skruvarna drogs åt, vilket medförde att läckaget upphörde.

Det fanns även ett oljeläckage omkring kraftuttaget. Vid noggrannare inspektion noterades att packboxen var utsliten. Fick tag i en ny via firman Swerull. Med hjälp av verksadshandboken var den lätt att byta.

Alla gröna delar lackerades med tryckluft och färgspruta från Harald Nyborg. Monterade upp en "sprutbox"  i trädgården, bestående av ett billigt partytält från JYSK. Min målsättning var inte en traktor i fabriksnytt skick utan jag valde att behålla bulorna i plåten. Men lite ny frisk färg var den värd. Säkert många som anser att det är blasfemi att lacka en gammal traktor, då den mister sin patina. Men som tur är så gör man fortfarande som man själv vill!

Innan uppstart fyllde jag på motor-, växellåds-, och hydraulolja samt kylarvätska. Har fått fram att dessa gamla traktorer ej mår bra av modern hypoidolja, varför jag införskaffade vanlig allroundolja på Lantmännen. Det gick åt 18 L i den kombinerade bakaxel och växellådan, 8 L kylarvätska och 8 L hydraulolja. Gjorde ett första startförsök en sen afton. Det kom bara ett par kraftiga förgasarsmällar och minimalt med rök. Konstaterade snabbt att tändningen var allt utom rätt inställd. Efter noggrann genomgång av verkstadshandboken och stroboskop från biltema ställdes tändningen in 21 grader innan övre dödpunkt. Men detta hjälpte föga. Fick då hjälp via ett forum (alternativ.nu) och det visade sig att jag satt tändfördelaren 180 grader fel. Efter att jag vridit den ett halvt varv fick jag den att gå fint på alla cylindrar. Mätte även upp kompressionen till omkring 9,3 kg/cm2 på samtliga cylindrar (enligt verkstadshandboken är referensvärdet 9,8-10,2) ansåg detta ok för en 55 år gammal motor. Sedan inträffade en incident som kunde slutat illa. I ett svagt ögonblick hade jag glömt att kontrollera, att traktorn var i friläge innan jag, stående bredvid, tryckte på startknappen. Med välinställd tändning och renoverad förgasare startade den direkt och innan jag hann reagera var kylaren mulad upp i skruvstädet. Som tur väl kom ingen till skada. Jag lyckades faktiskt inte att få tag i en begagnad. PV kylaren är inte den samma så det slutade med ett besök hos Växjö kylarefabrik som var behjälplig med en helrenovering.

Efter att det maskinella fungerade gick jag igång med att renovera lastaren som vid första anblicken mest liknade skrot. Men efter många timmars slipande och svetsande fick jag den i brukbart skick. Enligt utsago från ett välrenommerat traktormagasin är den tillverkad i Göteborg av en firma som heter AB O Mustad & son.

Nedan två filmer:

https://www.youtube.com/watch?v=rFcnOWlxvvY

https://www.youtube.com/watch?v=WAg2DCrpJ4M

 

Jag försöker att uppdatera med fler bilder efterhand.

Jag har använt mig av:

www.vp-autoparts.com Packningssats, tändkablar, brytare, fördelarlock, tändstift

http://www.stationary-engine.co.uk/ZenithCarbs/ZenithSP79.htm Sprängskiss Förgasare Zenith VN 26

www.rubens.se Dekaler

www.biltema.se Avgasrör, ventilslipningssats, glödlampor och mycket annat smått och gott som tex. momentnyckel och kompressionsmätare.

http://www.filehill.se/file/231 Verkstadshandbok

http://filehill.se/file/2461 Reservdelskatalog

http://filehill.se/file/201 Försäljningsbroschyr

Färgkod Grön: Jotun Bengalack BS045HT006OK129SS041

Färgkod Orange: Jotun Bengalack RAL 2011

Färgkod Röd enligt veterantraktorklubbens forum: Esbjerg Maskineemalje 0130-75079 Volvoröd, jag använde dock Mekonomens röda motorfärg.

Framdäck. Däckproffsen i Växjö

www.swerull.se Packbox runt kraftuttag (RA 38, 1X60, 32X9, 52)

Framför allt forumet http://www.alternativ.nu men även http://www.maskinisten.se/ hade svar på det mesta när jag körde fast i arbetet.

 

/Niklas Damkilde

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)